Tre lærere, tre bakgrunner

Victor Guzman leder kunst, design og arkitektur-linjen (KDA) og bruker kreative prosjekter som et verktøy for refleksjon rundt samfunnsspørsmål. Elevene hans velger ofte temaer som identitet, seksualitet og rasisme – temaer som føles nære og viktige.

Håkon Mogstad, som opprinnelig er utdannet ingeniør, underviser i realfag. Han gjør teorien levende ved å knytte den til praktiske og virkelige problemstillinger. På den måten oppleves undervisningen som både engasjerende og meningsfull for elevene.

Ingelin Korsnes underviser i norsk og engelsk. Erfaringene fra tidligere jobber har gjort det naturlig for henne å gi elevene tydelige rammer og god oppfølging, slik at de kan utvikle seg både faglig og sosialt.

Alle tre lærerne har én ting til felles – de setter pris på muligheten Hersleb gir til å utgjøre en forskjell for elever med ulike utgangspunkt og behov. Det mangfoldet som kjennetegner skolen, åpner dørene for mange og inspirerer lærerne til å tilpasse undervisningen for å støtte elevenes utvikling.

Trygge støttespillere

Hersleb videregående er en skole for alle – uansett bakgrunn eller karakterer. En slik mangfoldig elevmasse gir et stort ansvar, men også en unik mulighet til å påvirke livene til unge mennesker.

– Noen ganger må vi minne elevene på at dette er sjansen deres, og hjelpe dem å gripe den, sier Ingelin Korsnes.

Hun beskriver læreren som en kombinasjon av faglig veileder og en trygg støttespiller som byr på både struktur og omsorg når det trengs.

For Victor Guzman handler det om å se hvordan elevene fordyper seg i prosjekter som betyr noe for dem.

– Mange av elevene bruker kreative prosjekter for å utforske spørsmål som er både personlige og samfunnsrelevante. Det er utrolig givende å se dem skape noe som har ekte verdi, sier han.

Profesjonsfellesskapet på Hersleb

Hersleb har innført tverrfaglige utviklingsteam som har erstattet de tradisjonelle faggruppene. Disse teamene lar lærerne samarbeide på tvers av fag, noe som både styrker undervisningen og bygger fellesskap blant lærerne.

– I digitaliseringsgruppen jobber vi med svært ulike utgangspunkt. Noen av oss er teknologikyndige, andre mer forsiktige. Men denne variasjonen gir oss ulike perspektiver og løsninger vi aldri hadde kommet frem til alene, forklarer Håkon Mogstad.

I tillegg har skolen åpne verksteder der elevene kan prøve seg på aktiviteter som keramikk eller tegning, uansett hvilken linje de går på.

– Elever som kanskje aldri har opplevd mestring tidligere får se sine egne muligheter. Det er fantastisk å være vitne til den stoltheten de føler når de oppdager nye ferdigheter, forteller Victor Guzman.

Råd til nye lærere

Alle tre lærerne trekker frem hvor viktig det er å samarbeide, stole på hverandre og bruke fellesskapet som støtte i en krevende, morsom og givende hverdag.

– Ingen spørsmål er for små. Vi deler erfaringer og bruker hverandre som ressurser. Det er slik vi best kan støtte elevene våre, understreker Håkon Mogstad.

For Ingelin Korsnes handler mye om å skape en samarbeidskultur.

– På Hersleb handler det om å løfte hverandre og elevene. Vi gir hverandre verktøyene vi trenger for å lykkes – sammen, avslutter hun.