Marie Arntsen og Kateryna Sushchova er nye tilskudd i Osloskolen. For begge var valget om å jobbe i Oslo en enkel beslutning, og stortrives nå som lærere på Hauketo skole. Skolen med sine 330 elever speiler de forskjellige kulturene i Oslo, og for Marie Arntsen fra Trondheim og Kateryna Sushchova fra Oslo var det aldri noe tvil om hvor de ønsket å jobbe.
– På Hauketo opplever jeg et helt unikt samhold. Vi støtter hverandre både innenfor og utenfor klasserommet, og det gjør en stor forskjell i hverdagen, sier Marie. Kateryna er helt enig og legger til at samspillet og samarbeidet i lærerstaben er fantastisk.
– Det er alltid noen å diskutere ideer med- eller få støtte fra. Samholdet skaper et skikkelig godt og inspirerende læringsmiljø for både lærere og elever, sier hun.
Begge lærerne fikk faste stillinger ved Hauketo skole ved starten av skoleåret. Marie forteller hvordan hennes lærerutdanning i Bergen har forberedt henne.
–Min lærerutdanning i Bergen ga meg et solid grunnlag for å tilpasse undervisningen til skiftende læreplaner og ulike behov blant elevene. Evnen til individuell tilpasning og forståelse for mangfoldet blant elevene er avgjørende for å skape et effektivt læringsmiljø, sier hun.
Inkluderende miljø
Kateryna ser også på bredden av elever på skolen som en ressurs, og sier:
– Alle de forskjellige kulturene og bakgrunnene i klasserommet er en kjempe ressurs. Å undervise i et miljø hvor hver elev bidrar med sin bakgrunn gjør læringsopplevelsen mer interessant for alle, både elever og lærere. Det er viktig å skape et inkluderende klasseromsmiljø der alle føler seg verdsatt og får muligheten til å dele sine synspunkter og erfaringer, forteller hun.
Marie og Kateryna har noen nyttige tips og råd til nye lærere som vurderer en karriere i Osloskolen.
– Du må virkelig omfavne forskjellene i klasserommet. Det superviktig for enhver lærers utvikling, sier Marie.
Hun råder nye lærere til å være åpne for læring fra sine elever og kollegaer, og fremhever betydningen av kreativitet og nyskaping i undervisningen.
Forbilder for barn og unge
Kateryna er enig.
– Utdanningen gir deg et solid utgangspunkt, men ikke vær redd for å utforske og eksperimentere med nye undervisningsstrategier. Å være løsningsorientert og fleksibel er nøkkelen til å trives i et mangfoldig skolemiljø, sier hun.
Som lærere i Osloskolen har Marie og Kateryna mulighet til å påvirke barn og ungdom positivt.
– Det handler om å skape en atmosfære av gjensidig respekt og nysgjerrighet i klasserommet, sier Marie. Kateryna legger til:
– Undervisning er en gjensidig læringsprosess. Å se barn og unges utvikling er rett og slett skikkelig givende, avslutter hun.