– Språk er nøkkelen til veldig mye, sier Jorid Sørli.
Med over 20 års erfaring i språkopplæring og arbeid med nyankomne elever, er hun en erfaren veileder i Osloskolen.
– Når barn leker, våger de å bruke språk de kanskje ikke mestrer helt ennå. Leken blir en arena for det å eksperimentere og utvikle seg.
Kollegaen Siv Karlsen, som har jobbet som lærer siden 2013, deler Jorids engasjement for språkutvikling, spesielt gjennom lek. Med en mastergrad i lek og et særlig fokus på overgangen fra barnehage til skole, har hun funnet kreative måter å gjøre barn trygge på.
– Barna kaller meg ofte for «lekeromsjefen», ler Siv. Når barna leker, blir kommunikasjon så mye mer naturlig. Presset fra klasserommet faller litt bort, og vi ser selvtilliten vokse.
Læring i praksis
På Fernanda Nissen skole handler lek om mer enn det å bare ha det gøy. Gjennom faste aktiviteter som «lekerommet» – et rom dedikert til fri lek – for 1. til 4. trinn, får barna mulighet til å bruke språket aktivt og praktisk.
– Forrige uke startet barna en sykehuslek, forteller Jorid. Barna brukte avanserte ord som keisersnitt og jordmor. Når språket blir en naturlig del av leken, er det utrolig å se hvordan barn motiverer seg selv til å lære mer.
Denne måten å undervise på sikrer ikke bare språkutvikling, men utvikler også evnen til samarbeid og problemløsning.
– Leken gir barna en trygg atmosfære hvor barn tør å prøve og feile, forklarer Siv. Denne tryggheten er avgjørende, særlig for barn som kanskje møter språkutfordringer.
Et sterkt profesjonsfellesskap
Samarbeid mellom lærere og fellesskapet trekkes hele tiden frem som en nøkkel til suksess. På Fernanda Nissen har hele personalet et felles ansvar for språkopplæring – det er ikke lenger én lærers individuelle oppgave. Å bruke lek til læring er ikke nytt, men inspirasjonen fikk lærerne etter et skolebesøk til en annen osloskole, Lysejordet på Ullern.
– Vi lærer mye av hverandre i Osloskolen, sier Siv. Det er en kultur for å dele kunnskap og erfaringer som løfter både oss og elevene, på tvers av hele Osloskolen.
Jorid understreker også hvor viktig ledelse og fellesskap er for deres egne resultater.
– En god leder gir rom til å prøve nye metoder og til å dele erfaringer, sier hun. Det er dette samarbeidet som gjør oss sterkere som pedagoger.
Fremtiden formes i klasserommet
På Fernanda Nissen formes fremtidens samfunnsborgere gjennom språk, lek og læring. For Siv, Jorid, og deres kollegaer, er ingenting mer meningsfylt enn å støtte elever på reisen til å mestre norsk – og livet.
– Det er fantastisk å se hvordan både språk og selvtillit vokser hos elevene, avslutter Siv. Det gir oss som lærere en følelse av ekte mening.
Vi i Osloskolen søker flere faglige forbilder som Siv og Jorid!