Agrin, som er fra Sarpsborg, begynte sin lærerkarriere ved Borgen og Sandesundsveien barneskoler. Etter å ha jobbet her, tok hun steget til å undervise ved den norske skolen i Malaga. Erfaringen var helt rå, men Agrin bestemte seg for å returnere til Norge for nye utfordringer.
I dag er hun lærer ved Nordpolen skole i Oslo. Hun snakker litt om forskjellene mellom det å jobbe i en mindre by og i Oslo.
– Det er mangfoldet man ser i byen. Blant elevene og deres familier. I Oslo er det en kultur for dette, og slik har det vært lenge. Her er det elever fra alle verdens hjørner og forskjellige bakgrunner. Dette gjør at elevene er vant til å se variasjon i livsstiler og kulturer.
Agrin mener at dette mangfoldet skaper et unikt og trygt klassemiljø.
– I Oslo er det vanlig at elever respekterer hverandre uavhengig av hudfarge, bakgrunn, religion eller nasjonalitet, noe som gjør det lettere for lærerne å fokusere på undervisning og skape en positiv læringsatmosfære, sier hun.
Stiller krav
Når vi spør Agrin om hun ser på seg selv som en rollemodell, svarer hun:
– Ja, det gjør jeg! For meg er det viktig å være et godt menneske først. Være snill og grei med de rundt deg, oppføre deg ordentlig. Ha gode verdier og god oppførsel, så kommer resten. Det viktigste i livet er ikke bare å lese, regne og skrive. Det er en bonus.
Hun forklarer at det går an å være et godt forbilde og samtidig stille krav til elevene. Det handler om å være trygg i rollen og finne en balanse mellom å være tydelig og engasjert.
Vis følelser
Til slutt har Agrin noen råd til nyutdannede lærere som vurder en jobb i Oslo:
– Ikke vær redd for å prøve deg frem, og forsøk å finn ut av hvilken type lærer du ønsker å være, sier hun. Så må du spørre om hjelp, og ikke vær redd for å spørre en gang for mye. Gjør så godt du kan for å finne balansen mellom å være deg selv og en trygg voksen i klasserommet. Så råder jeg nye lærere til å være åpne om seg selv. Det kan bidra til å bygge relasjoner med elevene. Ikke vær redd for å vise at du har følelser. Elevene setter pris på ekthet, sier hun.
Agrin avslutter med å rose det kollegiale miljøet ved Nordpolen skole. Hun påpeker at lærere som begynner der, ofte ønsker å bli fordi de rett og slett har hatt skikkelig gode erfaringer.