Hovedseksjon

En hverdag med store muligheter

en person som sitter i en stol

– Å vokse opp- og gå på skole i Oslo har virkelig formet meg som lærer, sier Shirin.
– Jeg har liksom alltid visst at jeg ville bli lærer. Som barn kledde jeg meg ut som stereotypen av en lærer med vest og briller, mens de andre fløy rundt med superheltkostymer. Lite viste jeg den gang om hvor viktig denne rollen ville bli for meg, og at vest og briller ikke er en greie, smiler hun.

Hun forteller om hvordan hennes egne skoleerfaringer har gitt henne en forståelse av viktigheten av tilpasset undervisning. Når hun nå selv underviser barn og unge fra ulike bakgrunner, bruker hun denne kunnskapen.

–Det er viktig å forstå hver enkelt elevs behov, sier hun.

– I klasserommet mitt prøver jeg å skape et miljø hvor alle kan lære og trives.

For Shirin er det superviktig å skape et inkluderende og støttende læringsmiljø.

– Det handler om å gi hver eneste elev en følelse av å høre til og bli verdsatt, sier hun.

Mye bra, men også litt trist

Shirin kunne ikke tenke seg å jobbe som noe annet enn lærer, og mener at Jordal er den beste skolen å jobbe ved.

–Det som er så gøy er at arbeidet strekker seg utover klasserommets fire vegger. Vi jobber med lokale organisasjoner og gir elevene mulighet til å engasjere seg i både sosiale og akademiske aktiviteter. Og så har jeg verdens beste kolleger da. Vi har et veldig bra miljø her, sier Shirin.

– Alle er hjelpsomme og vi jobber godt sammen, noe som gjør at jeg trives ekstra godt. Jeg mener at gode kolleger gjør oss trygge og glade, som igjen skaper et bedre læringsmiljø for elevene, sier hun.

Om det er en ting som er litt trist, så er det å si farvel til elever som er ferdige med ungdomsskolen og skal begynne på videregående.

– Det er alltid kjipt å si farvel til en gruppe elever, sier Shirin.

– Man blir jo så knyttet til dem. Å se dem vokse og utvikle seg til unge voksne er fantastisk, men det er samtidig litt vemodig å se dem forlate skolen. Det som er så fint er at jeg fortsatt har kontakt med mange av mine tidligere elever. Det å vite at vi har spilt en rolle i deres liv og hjulpet dem på vei er noe av det som gjør jobben så givende, sier hun.

Som ny lærer i Osloskolen har man mange muligheter. Shirin forteller litt om disse, og har et klart råd.

­– Akkurat nå holder jeg på med et kurs for ledelse, for vi trenger flere skoleledere i Oslo. Nå tar jeg et introduksjonskurs i skoleledelse, men jeg har ingen planer om å bli leder med én gang. Jeg trives veldig godt i klasserommet, sier hun. – Du har mange muligheter i Osloskolen, men kanskje det viktigste er å ta utfordringene med åpent sinn og huske at du kan gjøre en stor forskjell for barn og unge. Vær nysgjerrig, engasjert og vær klar til å lære sammen med elevene dine, avslutter hun.