På Kuben videregående skole spiller Mishell Ufeq Akhtar Shakar en viktig rolle som skolens læringsmiljøkoordinator. Hennes ansvar er å sikre at alle de vel 1600 elevene trives.
I Osloskolen ser vi behovet for en variert stab som kan bidra til å skape et inkluderende læringsmiljø for alle elevene våre. Vi setter pris på mennesker med ulik utdanningsbakgrunn, som jobber sammen for å oppnå dette felles målet. Mishell spiller en nøkkelrolle i utviklingen av skolens læringsmiljø, og leder blant annet skolens psykososiale R-team.
– Rollen som læringsmiljøkoordinator er ikke fastlåst. Jeg har en veldig variert arbeidshverdag, der jeg kan tilpasse oppgavene mine i tråd med skolens og elevenes behov, sier hun.
Arbeidet hennes innebærer tett samarbeid med lærere, rådgivere, helsepersonell og andre sentrale personer, som alle jobber sammen for å støtte elevene.
Mishell ser på tverrfaglig samarbeid som en av nøklene for å styrke skolemiljøet.
– Vår styrke ligger i samspillet mellom ulike fagpersoner som jobber sammen for å støtte elevene, legger hun til.
En bedre skolehverdag for alle
Dette samarbeidet er spesielt verdifullt ved en skole som Kuben, der elevene kommer fra ulike kulturer og sosioøkonomiske bakgrunner. Hun fremhever hvordan et mangfoldig personale er bra for skolemiljøet.
– Når lærere og støttepersonell har ulik bakgrunn, bringes ulike perspektiver og forståelser inn i skolemiljøet, noe som er av stor betydning når vi skal imøtekomme ulike elevers behov, sier Mishell.
– Det handler om å skape et inkluderende miljø der hver eneste elev føler seg verdsatt og akseptert, uavhengig av deres bakgrunn. Ved Kuben arbeider vi bevisst med å fjerne hindringer, og fremme et miljø der alle kan trives, legger hun til.
Mishells evne til å håndtere mangfold illustrerer på en fin måte tilpasningen til et stadig mer variert samfunn. Arbeidet hennes viser hvordan ulike perspektiver og erfaringer kan bidra til en bedre skolehverdag for alle.
– Vi arbeider målrettet for å gi hver enkelt elev et solid fundament, uavhengig av deres utgangspunkt, avslutter Mishell.