Hovedseksjon

Progresjon, profesjonsfellesskap og praksissjokk

en person med briller

– Det kan oppleves som et praksissjokk å stå alene i klasserommet for første gang. Men vi har systemer på plass som hjelper nye lærere med å raskt føle seg tryggere og samtidig få en bratt læringskurve, sier Per-Morten Aaserud, lærer og veileder for nyansatte lærere på Årvoll skole.

Nye lærere står aldri alene

For mange nyutdannede lærere kan overgangen fra teori til praksis virke stor. På Årvoll skole jobber de systematisk for at ingen skal møte disse utfordringene alene, spesielt ikke i starten. Per-Morten er ikke bare lærer, men også utdannet veileder – en kompetanse han har fått gjennom Osloskolens veilederutdanning for lærere.

– Å undervise er mye mer enn å formidle faginnhold. Det handler også om klasseledelse, relasjoner og ikke minst å finne sin egen stemme som lærer. Det kan være mye å håndtere på en gang, forklarer Per-Morten.

Han ser at ferske lærere ofte lurer på alt fra hvordan de skal lede en klasse til hvordan de balanserer det å være tydelig, men samtidig varm i møte med elevene. Gjennom ukentlige veiledningsmøter, støtte fra kollegene og nettverk med andre nyutdannede får nye lærere mulighet til å diskutere utfordringer og dele erfaringer.

Nøkkelen ligger i profesjonsfellesskapet

En av de viktigste faktorene for en god start i læreryrket er å bli en del av et sterkt profesjonsfellesskap. På Årvoll skole har de en kultur der nyansatte bidrar med nye perspektiver, mens erfarne lærere deler sin kompetanse.

– Vi vet at nyutdannede ofte kommer inn med ny kunnskap og andre måter å se ting på. Når vi kombinerer det med erfaringen til de som har jobbet lenger, skaper vi en vinn-vinn-situasjon, sier han.

I tillegg har skolen en mentorordning der nye lærere kan få råd og sparre om alt fra undervisningsmetoder til klassestyring.

Fra praksissjokk til progresjon

Selv om starten kan virke overveldende, ser Per Morten hvordan nye lærere raskt vokser inn i rollen sin.

– Det er utrolig gøy å se utviklingen fra de første nervøse ukene til tryggheten som etter hvert vokser frem. De lærer masse av oss, men vi lærer også av dem. Målet er at de skal føle seg trygge i rollen sin så raskt som mulig. Med støtte fra kolleger og en kultur for å dele erfaringer, får nye lærere en skikkelig fin start på yrkeslivet, avslutter han.

Velkommen som et av Osloskolens nye, faglige forbilder

På alle skolene i Oslo får du god oppfølging som ny i læreryrket. Hvordan veiledning og mentorordning gjennomføres er ulik fra skole til skole, så husk å spørre om det når du er på jobbintervju.