Hovedseksjon

Sammen om å skape et bedre klassemiljø

en person som sitter på en sofa

Fra enkeltelever til et sterkt klassemiljø

Før var tilnærmingen ofte å «fikse» enkeltelever som strevde i klasserommet, men i dag er fokuset på å styrke fellesskapet. I stedet for å peke på hva enkeltelever må endre, jobber skoler i Oslo for å skape et miljø der elevene føler seg trygge, bygger gode relasjoner og tar ansvar for hverandre

– Når vi bygger strukturer som inkluderer alle elever, ser vi at flere opplever mestring og utvikling, sier Tone Merete.

Jobber sammen for å finne løsninger

For å lykkes med dette kreves det mer enn enkeltstående tiltak – det krever en god samarbeidskultur mellom lærere. På mange skoler er det utviklet faste møteplasser der lærere snakker om hvordan de best kan støtte elever og utvikle læringsmiljøet.

– Enkeltlærere kan gjøre en stor forskjell, men det er gjennom profesjonsfellesskapet vi virkelig får til varige endringer, sier hun.

Dette fellesskapet innebærer at lærere deler erfaringer, prøver ut nye metoder og tenker igjennom over hva som fungerer – og ikke fungerer. Tone Merete forteller at skolens ledelse spiller en viktig rolle i å tilrettelegge for dette.

– Det handler ikke bare om å gi støtte, men å skape strukturer og en kultur som gjør det enklere for lærere å jobbe sammen og finne løsninger, sier hun.

Fra forskning til praksis – å bygge gode skolemiljøer

I media blir skolemiljø ofte fremstilt som enten vellykket eller utfordrende, men i virkeligheten er det noe som utvikler seg hele tiden. Erfaringene fra skoler i Oslo viser at inkluderende læringsmiljøer ikke kommer av seg selv – de bygges gjennom målrettet innsats og et tett samarbeid mellom lærere og skoleledere.

– Vi ser det i hverdagen – forskningen stemmer. Elever lærer og trives best når de føler seg trygge i klassen, sier Tone Merete.

Endring tar tid, og det er en pågående prosess å utvikle læringsmiljøer som fungerer for alle. Men ved å jobbe tettere sammen og legge til rette for måter å jobbe på som gir rom for alle, ser Osloskolen resultater.

– Når vi jobber sammen for å skape et godt klassemiljø, ser vi at både elever og lærere trives og utvikler seg, avslutter hun.