Hovedseksjon

Tusen måter å bygge relasjoner på

En person i gul jakke

– Som ny lærer kan det være litt overveldende med alle oppgavene man får, men det viktigste er å bygge relasjoner med elevene. Det kan være mye å holde styr på, men prioriter å bygge relasjoner! Det legger grunnlaget for alt annet i læreryrket, sier han.

Han legger til at trygghet og tillit er grunnleggende for et godt klassemiljø, og for god klasseledelse.

– Det er sikkert over tusen ulike måter å bygge relasjoner på. Mitt tips er å legge mye energi i dette. Trygghet skaper tillit, der eleven tør å prate ærlig om livet sitt til læreren. På denne måten kan man bety noe for hver enkelt elev, sier han.

Engasjerer seg i elevenes fritidsaktiviteter

Som et ledd i relasjonsbyggingen, har Hans engasjert seg i elevenes aktiviteter også utenfor skolen.

– Jeg har veldig gode erfaringer med å delta på idrettsarrangementer eller andre fritidsaktiviteter som elevene driver med. Det å heie på en eller flere elever på en arena som er viktig for dem, kan bety utrolig mye. På denne måten får du sendt ut signaler til både foresatte og elever om at du bryr deg om dem og vil dem vel, forteller han.

– Dette er selvsagt ikke noe arbeidsgiver forventer, eller noe man må gjøre for å lykkes, men mitt perspektiv er at det bare koster noen få timer en kveld for å se en fotballkamp der noen av gutta i klassen spiller. De timene får jeg ekstremt mye tilbake for i arbeidshverdagen, og noe jeg mener er et viktig ledd i å gjøre arbeidshverdagen min bærekraftig.

Osloskolen legger til rette for lærernes utvikling

Hans har tatt videreutdanning i naturfag, noe som har bidratt til hans faglige utvikling. Han påpeker hvor lett tilgjengelig videreutdanning er i Oslo.

– Det er definitivt en fordel å være i Oslo på grunn av de mange tilgjengelige studieprogrammene. For de som bor i distriktene, er det lengre å reise for å delta i videreutdanninger. Å være her, i byen, gjør det mye enklere å engasjere seg i videre utdanningsmuligheter. Det å holde seg faglig oppdatert er essensielt, sier han.

– Ikke bare for personlig vekst, men også for å kunne gi elevene den best mulige undervisningen.

Avslutningsvis vil Hans minne lærere på hvilken rolle de kan spille i de unges liv.

– Å få tilbringe så mye tid med barn som er i en så spennende alder, og det å kunne være en puslespillbrikke i livene deres, kan være utfordrende, men også veldig givende. Sett på bakgrunn av dette, står læreryrket i en særstilling, avslutter han.