Utvikle deg som lærer i Osloskolen

Osloskolen vil gjerne beholde de gode lærerne i klasserommet! Når du jobber som lærer i Osloskolen er du del av et faglig fellesskap. Det betyr at du får muligheten til å utvikle deg faglig og  får interessante utfordringer. Du får tilbud om faglige kurs som gjør deg enda bedre rustet til å lede elevens læring. Du får også god veiledning på skolen din. Alle nye lærere får oppnevnt en erfaren lærer som veileder det første året.

Introduksjonskurs for nyutdannede

Alle nyutdannede lærere i Osloskolen får hvert år tilbud om å gå et kurs i grunnleggende lærerferdigheter. Dette kurset har vi kalt Oslolæreren. Temaene som gjennomgås ivaretar de behovene mange nyutdannede opplever at de trenger mer kompetanse i. Lærerne som deltar på kurset møtes til 4 samlinger gjennom skoleåret.

I tillegg til samlingene får de nyutdannede lærerne veiledning av en erfaren pedagog på egen skole.

Temaer som blir gjennomgått på introduksjonskurset er:

• Læreren som leder
  • Elevvurdering som fremmer læring
  • Arbeid med grunnleggende ferdigheter i fagene
  • Skole-hjem-samarbeid
  • Utvikling av trygt læringsmiljø

Kurskatalog for Oslolæreren 2023/2024

Kurstilbud underveis i skoleåret

Som lærer i Osloskolen får du tilbud om kurs og kompetanseheving uansett om du er ny eller erfaren lærer. Vi har et stort tilbud av kurs med fokus på fag, pedagogiske og didaktiske temaer.

Veiledere for nyutdannede lærere

Alle nyutdannede lærerne har krav på observasjon og veiledning gjennom hele det første yrkesåret. Veilederen kan være en erfaren lærer eller leder som ønsker å bidra til å løfte de nyutdannede faglig og trygge dem i rollen som lærer og leder i klasserommet. Osloskolen tilbyr veiledere muligheten til å utvikle veilederkompetanse gjennom en egen kursrekke. Samlingene i kursrekken tar opp ulike perspektiv ved veiledning og gir deltageren anledning til å sette sammen en kompetansehevingspakke basert på egen undervisningskompetanse og tidligere erfaring med veiledning. Tilbudet består av obligatoriske samlinger og en rekke varierte kurs og workshop.

Kurs for veiledere 2022/2023 (PDF)

Konkurransedyktig lønn

Som lærer i Osloskolen har du konkurransedyktig lønn. I tillegg betaler arbeidsgiver pensjon til Statens pensjonskasse i forkant – den trekkes ikke fra lønnen. Det betyr at det må legges til 2 prosent på lønnsstigen for å kunne sammenligne med andre kommuner, som trekker pensjonsinnbetaling fra lønnen.
Ved enkelte grunnskoler er det også et eget lønnsopplegg. Dette innebærer:

• Ekstra oppfølging og veiledning av nyutdannede
  • Praktisk-pedagogisk utdanning betalt av arbeidsgiver

Videreutdanning i Osloskolen

I Osloskolen finnes det mange muligheter for lærere å videreutvikle seg. Vi har snakket med Hilde Næss, fagkonsulent i Avdeling for Pedagogisk Kompetanseutvikling, som er ansvarlig for videreutdanning i Oslo. Hun deler litt om hvordan Osloskolen legger til rette for faglig vekst blant lærere, og hvordan du går frem for å søke om videreutdanning.

Hilde Næss